1010 NSM
Up

Mail: wasparreboom@hotmail.com

 

Walter in het NSM 21 juni 2005

 

 

Je zult hem maar hebben :-)

 

 

1010, Tilburg, 24 feb. 1982

 

1001 en 1007, Tilburg, 22 januari 1982.

 

1010150jaarspw.jpg (40951 bytes)

1010, tijdens de manifestatie 150 jaar Spoorwegen in Nederland.

 

 

In het Nederlands Spoorweg Museum (NSM) daar staat zij! Maar voordat het zover was....

In het najaar van 1981, toen het einde van de serie 1000 naderde, kwam de Stibans ter ore dat het spoorwegmuseum geen interesse heeft voor een exemplaar. De reden die werd aangegeven was dat de loc's van de serie 1000 geen rol van betekenis zouden hebben gespeeld in de ontwikkeling van de bouw van elektrische locomotieven. Verder zou er geen plaats zijn in het museum omdat recent de Indonesische smalspoor Malletstoomloc, gebouwd door Werkspoor, aan het museum was geschonken.

De Stibans had direct interesse om een loc van de serie 1000, nota bene de eerste serie elektrische locomotieven van de NS, te redden van de slopershamer. De Stibans, Stichting tot behoud van af te voeren Nederlands spoorwegmaterieel, moest in een korte tijd zo'n 20.000,- gulden bijeen zien te krijgen om in het bezit van een 1000 te komen. De voorkeur ging hierbij uit naar de 1005. Deze loc had de recentste revisiedatum van de serie, juli 1980. Met de verkoop van promotie materiaal (posters, tasjes en foto's), donaties, giften en een lening werd het geld bij elkaar verzameld. Het onderdak werd gevonden bij Stork-Werkspoor-Diesel (SWD) te Amsterdam. De plaats waar de locs door Werkspoor destijds werden (af)gebouwd!

De 1005 kreeg begin maart 1982 helaas een warm gelopen aslager en viel om die reden af als museumloc. De volgende op het lijstje die een kleine revisie (H2) had gehad was de 1010, in april 1980. Overigens staat deze datum nu nog steeds op de loc vermeld. Op 19 april 1982 werd de serie 1000 officieel buitendienst gesteld. Na een kleine beurt in WpH Tb vertrok de loc op 17 november 1982 naar SWD in Amsterdam. Onderstaande foto's van Peter van der Vlist geven een impressie van de aankomst met ontvangst van het personeel van SWD.

 

28.4 1010; geduwd door 642; nabij vGeL; rechts n wsp; 17.11.jpg (467524 bytes) 28.6 1010; nabij werkspoor; 17.11.jpg (477964 bytes) 28.7 1010 op straatspoor; wsp; 17.11.jpg (236512 bytes) 28.8 1010; asd czsaar peterstraat oversteken; 17.11.jpg (253275 bytes) 28.11 1010; ontvangst personeel wsp; 17.11.jpg (253466 bytes) 28.14 1010; sleep unimog; wsp; 17.11.jpg (213275 bytes)

 

Op het terrein van SWD constateerde men dat de loc niet door de krappe boog aldaar kon en moest zij ongeveer een maand blijven staan totdat de boog was verruimd. Eenmaal op haar plaats werd de loc verzorgd door een speciaal geformeerde werkgroep van de Stibans. Zij zorgde er o.a. voor dat de loc gesmeerd werd en van tijd tot heen en weer gereden werd om inzakking van de oliefilms te voorkomen. 

Na ongeveer vier jaar moest de 1010 uitwijken naar een andere plaats omdat de spooraansluiting naar SWD zou worden opgebroken. Er volgden gesprekken met NS, die interesse had om de loc te gebruiken voor de manifestatie 150 jaar Spoorwegen in Nederland te Utrecht. In dat kader werd zij op 14 december 1986 door de 533 naar de werkplaats op de Watergraafsmeer gesleept en gereed gemaakt voor overbrenging naar Roosendaal met de 2307. Dit gebeurde uiteindelijk zonder problemen op 18 maart 1987.

De NS had de intentie om de 1010 rijdend aan de manifestatie in Utrecht te laten deelnemen. Maar al snel werd duidelijk dat de elektrische installatie niet meer kon worden goedgekeurd zodat de loc alleen een "statische" opknapbeurt zou krijgen in de hoofdwerkplaats (Wph) Tilburg. Het transport richting Tilburg vond op 18 april 1989 plaats. Vandaar ging het op 16 juni van dat jaar richting Utrecht.

Save0085.jpg (50810 bytes) 

Nadat zij na de manifestatie terug was gebracht naar de werkplaats Roosendaal werd met het bestuur van het NSM overeengekomen dat, de Stibans de 1010 in bruikleen stelde voor onbepaalde tijd. De 1010 zou hierbij een educatieve rol vervullen, waarbij de cabines en gangpad voor publiek werden opengesteld. De 1010 werd uiteindelijk op 4 mei 1990 naar het spoorwegmuseum gereden. Alwaar zij op 15 december 1990 het museum werd ingeduwd als symbolische bekrachtiging van het afgesloten contract tussen Stibans en NSM voor langdurige bruikleen van de loc.

Save0087.jpg (68696 bytes) 1010, 8 juni 2001, NSM. Loc zit goed in de verf!

Save0089.jpg (63851 bytes) Een bezoek tezamen met gelijkgestemden, Huib den Dulk en Leen Munter. 8 juni 2001 NSM.

Stuurtafel1010.jpg (47750 bytes) De stuurtafel van de 1010.

machineruimte1010.jpg (59538 bytes) De machineruimte van de 1010.

 

Huwelijk op 24 april 2003

Dat de 1010 zich ook leent als uniek foto object voor een bruiloft, toont de onderstaande foto van Paul en Rianne van den Hurk! En bedankt voor de foto!

 

Vernieuwing spoorweg museum

In verband met de verbouwing van het spoorweg museum is de 1010 op 7 augustus 2003 verplaatst op het terrein. Deze verplaatsing werd uitgevoerd om de loc gangbaar te maken voor de aanstaande overbrenging. Vervolgens is de loc op 7 september 2003 via Bilthoven (!) en Lunetten overgebracht naar spoor 1. 

Hier de 1010 voorop de trein! op de Malibaan richting Bilthoven. Foto Nico Lollinga.

Nog een paar meters en de loc staat op haar plaats. Foto Nico Lollinga

En daar stond zij, op spoor 1.

 

En daarna in het vernieuwde spoorweg museum.

Ook tussen de kleine treintjes voelt de 1010 zich thuis (Met dank aan Railhobby).

 

En weer een fris koppel in de 1010. Dank voor je foto Ronald!

 

 

 

 

Zie voor meer informatie ook de website van de Stibans.

 

Kleurstelling 1010

Het NSM heeft de 1010 een paar jaar geleden een schilderbeurt gegeven. In afwijking van de originele kleurstelling zijn:

- de cabinedeur- en rangeerstangen zwart; (Later gecorrigeerd door Stibans!)

- de zij- en bovenvlakken van de bufferbalk rood; (Later gecorrigeerd door Stibans!)

- de interne kappen van de frontverlichting blauw;

- de montage ring van de frontverlichting koperkleurig; (Later gecorrigeerd door Stibans!)

- de biezen die over de kop lopen, eindigen tegen de verdiept liggende verwarmingsdeksels;

- de geschilderde nummer notatie "N°"   "1010" staat te dicht op elkaar.

De achtergrond van deze afwijkingen is mij niet duidelijk, ondanks navraag bij het NSM......

 

Terug